Nowe prawo reklamy wyrobów medycznych

Zmiany w prawie reklamy wyrobów medycznych

Z dniem 1 stycznia 2023 roku zaczęły obowiązywać nowe zasady w zakresie prezentowania i reklamy wyrobów medycznych, wprowadzone ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych. Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do obowiązujących już od pewnego czasu regulacji unijnych. Zmiany mają na celu między innymi zapewnienie wyższego poziomu ochrony zdrowia poprzez usystematyzowanie wymagań dotyczących reklam wyrobów medycznych. Do polskiego prawa nie tylko dodano nowe reguły postępowania, lecz również wprowadzono szereg obostrzeń dotyczących kampanii marketingowych wyrobów medycznych. Nowe przepisy w istotny sposób wpłyną także na reklamę w branży medycyny estetycznej.

Najważniejsze elementy nowelizacji reklamy wyrobów medycznych

Nowelizacja prawa reklamy wyrobów medycznych jest obszerna, lecz jako najważniejsze jej elementy można wskazać wprowadzenie następujących zmian:

  • koniec z wykorzystywaniem w reklamach wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby („Z lekarzem dermatologiem rozmawiamy o popękanych naczynkach”)
  • ograniczenie reklam, które wzywały dzieci do nabycia lub do nakłonienia rodziców do nabycia reklamowanych wyrobów ([dziecko]: „Przekonałaś mnie – Iladian dla dziewczynek – higiena intymna od najmłodszych lat”)
  • reklama wyrobów medycznych ma być bardziej przejrzysta i przystępna dla laika
  • reklama nie będzie mogła dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy (dotyczy to zatem np. kwasu hialuronowego)
  • na podmioty gospodarcze prowadzące reklamę wyrobu medycznego kierowaną do publicznej wiadomości nałożone zostaną nowe obowiązki ewidencyjne

Nowe zasady nie tylko dla reklamy wyrobów medycznych

Co istotne, nowa regulacja obejmie swym zakresem zastosowania szeroki katalog działań marketingowych i ma dotyczyć nie tylko reklam wyrobów medycznych w formie audiowizualnej.

Tym samym wymaganiom powinny w świetle nowelizacji odpowiadać również reklamy samej działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług, jednak wyłącznie w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania wyrobów. Podobnie, przepisy nowelizacji znajdą zastosowanie do prezentowania wyrobów w czasie spotkań, których celem lub efektem jest zachęcanie do nabywania wyrobów, jak również do finansowania takich spotkań, a także odwiedzania osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów oraz sponsorowania targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych, w tym dla osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami.

Nowe przepisy znajdą odniesienie również do kampanii marketingowych polegających na przekazywaniu próbek w celu promocji wyrobów medycznych, a także kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników wyrobów, jeżeli otrzymują z tego tytułu korzyści.

Czy to dobry kierunek zmian?

Nowe przepisy wpłyną przede wszystkim na ograniczone możliwości marketingowe producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów wyrobów medycznych, a także właścicieli gabinetów medycyny estetycznej. Nie oznacza to jednak, że reklama w tej branży zostanie całkowicie zakazana. Zmiany spowodują konieczność przemodelowania dotychczasowych kampanii marketingowych w taki sposób, aby spełniały one bardziej szczegółowe wymagania. Tworzone obecnie prawo generalnie zmierza w kierunku zapewnienia konsumentom (w tym przypadku odbiorcom reklam) coraz większej ochrony prawnej. Z pewnością nie jest to zatem ostatnia tego typu nowelizacja.

Artykuł w czasopiśmie „Estetyczny Magazyn”

Szerzej o zmianach prawa w zakresie reklamy wyrobów medycznych piszę w artykule opublikowanym na łamach czasopisma „Estetyczny Magazyn”.

Reklamy wyrobów medycznych - artykuł w czasopiśmie "Estetyczny Magazyn"

Czasopismo dostępne jest w sieci Empik.

Scroll to Top