Wielu konsumentów zastanawia się, czy możliwy jest zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Pytanie to staje się szczególnie aktualne w kontekście nietrafionych zakupów czy wad występujących w kupionym produkcie.
Z tego wpisu poznasz prawa przysługujące konsumentom przy zakupach stacjonarnych. Dowiesz się, czy możliwy jest zwrot towaru zakupionego stacjonarnie oraz poznasz roszczenia przysługujące w przypadku wadliwości towaru.
Zwrot towaru kupionego online a stacjonarnie
Ustawa o prawach konsumenta przyznaje możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Konsument może złożyć takie oświadczenie w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Sprzedawca ma obowiązek pouczenia konsumenta o przysługującym mu prawie. Jeżeli tego nie zrobi, konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy nawet w terminie 12 miesięcy.
Brak jest jednak przepisów, które umożliwiają bez podania przyczyny zwrot towaru kupionego stacjonarnie. Ustawodawca wychodzi bowiem z założenia, że konsument miał możliwość zbadania towaru przed podjęciem decyzji o zakupie. Nie oznacza to jednak, że kupujący bezwzględnie pozbawieni są możliwości zwrotu produktu.
Czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru dobrowolnie?
Sprzedawca może przyznać konsumentowi prawo do dokonania zwrotu towaru kupionego stacjonarnie. Zależy to jednak wyłącznie od jego uznania i dobrej woli. Prawo to określają zazwyczaj regulaminy znajdujące się w lokalu sprzedawcy.
Wiele sieci handlowych i sklepów detalicznych oferuje możliwość zwrotu lub wymiany towaru w określonym czasie (np. 14 lub 30 dni) lub na określonych warunkach. W przyjętych przez sprzedawców regulaminach znajdziesz informacje na temat:
- terminu, w jakim możliwy jest zwrot,
- wymagań dotyczących stanu towaru (np. oryginalne opakowanie, metki),
- konieczności okazania paragonu, faktury lub innego dowodu zakupu,
- formy zwrotu środków.
Sprzedawca nie zawsze umożliwia odzyskanie środków w gotówce. Często zdarza się, że zwrot środków za zakupy stacjonarne dokonywany jest w postaci vouchera lub bonu do wykorzystania na ponowne zakupy w danym sklepie.
Wady kupionego towaru – niezgodność towaru z umową
Niezależnie od polityki danego sklepu, konsument ma prawo do reklamacji, gdy kupiony produkt ma wadę (jest niezgodny z umową). Wówczas konsumentowi, niezależnie od rodzaju transakcji (online lub stacjonarna), przysługują konkretne roszczenia z ustawy o prawach konsumenta (w tym możliwość zwrotu towaru).
W przypadku wady (niezgodności towaru z umową) konsument dysponuje następującymi możliwościami:
- żądanie naprawienia towaru,
- żądanie wymiany towaru na nowy,
- złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny – daje to możliwość odzyskania części środków,
- złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy – wówczas konsument zwraca towar i otrzymuje zwrot całości środków.
Żądanie naprawy lub wymiany towaru to podstawowe prawa związane z wadliwością towaru. Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy jest natomiast możliwe tylko w szczególnych przypadkach. Co ważne, konsument nie może złożyć oświadczenia o odstąpieniu od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
Prawo konsumentów – adwokat Gdynia (Gdańsk, Sopot)
Kancelaria adwokacka świadczy kompleksową pomoc w zakresie prawa konsumentów, zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.. Potrzebujesz pomocy adwokata związanej z tematyką ochrony praw konsumenta? Z Kancelarią możesz skontaktować się telefonicznie (+48 516 969 888), za pośrednictwem maila (adwokat@jakubnowosielski.pl) lub dostępnego na stronie formularza kontaktowego (Kontakt). Uzyskaj profesjonalną pomoc prawną!
Kancelaria działa w szczególności w obszarze następujących miast: Gdynia, Gdańsk, Sopot, Wejherowo, Rumia, Reda, Pruszcz Gdański. Jesteś spoza Trójmiasta? Nie stanowi to przeszkody – współpracę możemy nawiązać również online.